Auteur: Harm Luttikhedde

De voorspelde consolidatiegolf onder zelfstandige vermogensbeheerders komt maar niet op gang. In de afgelopen twee jaar was het aantal overnames, fusies of faillissementen op één hand te tellen.

Met het oog op het naderende provisieverbod op beleggingsdiensten is de druk om de krachten te bundelen echter groot. In een krimpende markt stijgt het water veel partijen tot de lippen. Om het lot een handje te helpen, komen de belangrijkste zakelijke partners van zelfstandige vermogensbeheerders — hun brokers — daarom met verschillende initiatieven om ze met elkaar in contact te brengen.

Zo organiseerde Able, het dochterbedrijf van BinckBank dat de zakelijke markt bedient, onlangs de eerste speeddate voor deze beroepsgroep. Ruim dertig vermogensbeheerders uit het hele land deden mee.

Speeddate vermogensbeheer

‘Veel partijen kennen elkaar al wel, maar willen niet meteen formele overnamegesprekken starten. Dan vinden ze het er zo dik bovenop liggen’, zegt directeur Joost Walgemoed (foto) van Able, de marktleider in Nederland met ruim honderd vermogensbeheerders als klant. ‘Het mooie aan een speeddate is dat beide partijen snel to the point moeten komen.’ In het najaar krijgt de speed­date voor vermogensbeheerders een vervolg.

Ook Theodoor Gilissen Services, naar eigen zeggen de nummer twee in de markt voor ondersteunende diensten voor vermogensbeheerders, probeert zijn klanten met elkaar in contact te brengen door kennisseminars te organiseren. De eerstvolgende, in september, zal specifiek over consolidatie in de markt voor zelfstandige vermogensbeheerders gaan.

‘Partijen kijken met interesse naar elkaar’, zegt Astrid Ton, directeur van Theodoor Gilissen Services, ‘maar in de praktijk blijkt het lastig om op één lijn te komen.’ Dit komt volgens haar onder meer doordat de mensen die in deze branche werken ‘echte ondernemers zijn met een sterke eigen visie op vermogensbeheer’.

Afbreukrisico

Volgens Walgemoed moet de persoonlijke relatie tussen de vermogensbeheerder en klant niet onderschat worden. ‘Het afbreukrisico na een overname is erg groot.’

Door het algehele provisieverbod op beleggingsdiensten dat begin volgend jaar ingaat, staat het verdienmodel van kleinere zelfstandige vermogensbeheerders onder druk. Ze hebben moeite om de beheersvergoeding te verhogen, terwijl inkomsten uit onder andere effectentransacties wegvallen. Tegelijkertijd stijgen de kosten door de toenemende complexiteit en hoeveelheid wet- en regelgeving.

Hoewel consolidatie soms de enige uitweg is, kunnen veel vermogensbeheerders aan de kostenkant nog een grote slag maken. Door meer werkzaamheden uit te besteden kunnen ze zelfstandig overleven, zeggen de brokers. ‘Ik ken de behoefte van vermogensbeheerders om op grotere schaal te opereren, maar dat is niet per se noodzakelijk’, aldus Walgemoed. ‘Ik zie ook andere mogelijkheden voor kleinere vermogensbeheerders om processen en kennis te ­delen, bijvoorbeeld op het gebied van compliance.’

Uitbesteden

Binck-dochter Able zegt vermogensbeheerders IT-backofficediensten uit handen te kunnen nemen, bijvoorbeeld de effectenadministratie. Daardoor kunnen zij zich volledig concentreren op hun kerntaken: vermogensbeheer en beleggingsadvies. Able heeft de afgelopen jaren een marktleiderspositie verworven, maar andere partijen zitten niet stil. ‘Ons motto is niet voor niets dat we meer zijn dan alleen een depotbank en vooral ook een kennispartner willen zijn’, aldus Ton van Theodoor Gilissen Services.

Ook ABN Amro MeesPierson is in deze markt actief. Martijn Storsbergen, directeur investment services Nederland, zegt zich niet blind te staren op het vergroten van het marktaandeel, maar de groei meer te zoeken bij bestaande klanten: ‘We hebben op dit moment een marktaandeel van ongeveer 30 procent. Daarbij richten wij ons uitsluitend op vermogensbeheerders met ­minimaal 10 miljoen euro onder beheer en die groei laten zien.’

Beheerd vermogen van vermogensbeheerders relevant

Het belang van het beheerde vermogen zal de komende jaren toenemen, stelt oprichter Jos van Heese van de website vergelijkuwvermogensbeheerder.nl. ‘De verdienmodellen worden transparanter. Als beleggers zien wat ze betalen worden ze kritischer en stappen ze eventueel over naar een beheerder met lagere kosten. Bij veel kleine partijen zie je nu nog dat ze verdienen aan transacties en kickbacks.

‘Zorg dus dat je als klant altijd op de hoogte bent van het beheerde vermogen. Als een vermogensbeheerder namelijk weinig vet op de botten heeft en er lopen ook nog eens een paar klanten weg, dan kan die al snel in de problemen komen’, aldus Van Heese. (Vergelijk Uw Vermogensbeheerder)

Dit artikel heeft op donderdag 13 juni in Het Financieele Dagblad gestaan.