Eerlijke winst, maatschappelijk ondernemen

De consument stelt steeds meer eisen aan de bedrijfsvoering en daarmee de producten die men koopt. Ook het aantal vermogensbeheerders dat zich bezighoudt met MVO neemt toe.

We lijken steeds meer in te zien dat het niet zo netjes is om een shirt te dragen dat door een kind werkzaam in barre omstandigheden vervaardigd is.

U kunt er vanuit gaan dat als u een katoenen shirt voor 5 euro “made in Bangladesh” koopt, er geen duur personeel aan te pas is gekomen. Er wordt namelijk nog door een paar schakels geld verdiend.

Onprettig in het kader van kinderarbeid maar goed voor de winstgevendheid van het bedrijf en haar aandeelhouders.

Zoekt u ook een vermogensbeheerder die zich bezighoudt met Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Wij vergelijken alle vermogensbeheerders vrijblijvend voor u.

In een van de eerdere blogs zijn we al ingegaan op duurzaam beleggen. In deze blog pikken we er een aantal bedrijven uit die zich bezig houden met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De gemene deler van “MVO” ondernemingen is dat ze een positieve bijdrage leveren aan het milieu en/of de samenleving. Het is niet zo dat alle activiteiten van de onderneming duurzaam zijn. Het gaat erom dat deze bedrijven MVO nastreven met een heldere lange termijn visie. Deze ondernemingen zijn vaak transparant en leren van de consument.

Advertentie of de daad bij het woord voegen?

Het zijn dus in veel gevallen niet de ondernemingen die adverteren met het predicaat duurzaam, Zoals Mc Donalds die ineens voor het dierenwelzijn. Heeft u wel is een biologische Mc Chicken gehad?

Oke ze zijn er mondjesmaat mee bezig maar het is nog niet terug te zien over de gehele linie van het bedrijf. Als je bij de feiten en cijfers kijkt gaat het alleen om omzet. Niet dat het erg is, het blijft een keuze.

Triodos

Omdat we toch in de financiële sector actief zijn vind ik het maar is tijd om een pluim uit te delen aan de Triodos bank. Één van de eerste banken die zich bezig hield met MVO. De hoogste prioriteit van deze bank is “maximalisering van duurzaamheid”.

Het heeft ze geen windeieren gelegd. Het is een van de weinige banken die de afgelopen 30 jaar niet één kwartaal verlies heeft geïncasseerd. (Dit zegt uiteraard nies over de beleggingsresultaten van deze bank).

Marks & Spencer

Kledinggigant Marks & Spencer is een onderneming die wel laat zien hoe het moet op het gebied van duurzaamheid.

Zodra je het chique hoofdkantoor in Londen binnenstapt zie je een lichtkrant met de doelstelling en de resultaten. Dit zijn niet de resultaten als: omzet, winst, aandelenkoers etc. Deze lichtkrant geeft weer tot in hoeverre de doelstellingen met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen gehaald zijn.

Bijvoorbeeld Hoeveel van onze kleding wordt nu met fair trade katoen gemaakt? En naar hoeveel gaan we toe in 2013. Dat zijn keiharde doelstellingen toch?

Southwest Airlines

Één van der kernpunten van Southwest is haar personeel gelijk stellen aan klanten maar boven aandeelhouders. Hetgeen resulteerde in een ontembare inzet van de werknemers, ook toen het wat minder ging.

“De enige luchtvaartmaatschappij die tot aan vandaag in jaar uit winst is blijven maken” Dat kunnen we van onze eigen KLM helaas niet zeggen.

IBM

International Business Machines is op dit moment aanvoerder van de Dow Jones Sustainability index.

Dit is ze gelukt door een strategie, (zie 4 stappen) hieronder uit te stippelen en zich daaraan te houden.

  1. Kies een milieumanagement systeem en voer het in
  2. Meet je milieu impact en stel doelen om de prestaties te verbeteren
  3. Maak de gekozen methodiek en de resultaten openbaar
  4. Stel dezelfde voorwaarden aan iedere leverancier die substantieel bijdraagt aan producten die je levert aan IBM.

We kunnen dus concluderen dat de maatschappelijk verantwoorde ondernemingen, transparant zijn en een daadwerkelijke bijdrage aan de samenleving hebben.

De maatschappelijk verantwoorde onderneming onderneming is niet louter een ongevoelige winstmachine is zoals Lehman Brothers destijds maar zoals IBM op dit moment.


Wat je mogelijk ook interessant vindt is:

De mythe van actief beleggen
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>